Door Albert Lammers
Het schrijven van deze blogs is, voor mij, het vastleggen wat ik ooit heb meegemaakt in de wereld van tenders, retail en reclame. Omdat deze wereld zo ontzettend breed is en alle vormen van werk omhelst kan je in onverwachte situaties terecht komen. Maar soms hoef je niet eens je huis uit, want op bepaalde tijden kunnen callcenters in opdracht van marketingbedrijven je overvallen met een vragenlijst.
Dit is erg lang geleden, ik had net een nieuwe vriendin uit Wales die bij me woonde en was einde zomer. Het was nog licht kan ik me herinneren.
Ik nam op, of ik tijd had enkele vragen te beantwoorden. Van zo’n enquête kan je zelf ook wat leren dus deed ik daar soms graag aan mee. – Of ik wel eens uit eten ging? Maar natuurlijk! – Waar gaat u dan uit eten? Een restaurant, dat lijkt me voor de hand liggen. Dat ging even zo door. Met een omweg kwam ik eruit waar hij naartoe wou. Het ging niet om uit eten met je vriendin zoals een normaal mens doet maar of je wel eens een snelle hap haalt als je toch van huis bent. En dat moest ik eigenlijk uit hem trekken. Al snel gingen er vragen van mij naar hem in plaats van andersom.
Als we toch om de hete brei heen danste moest ik maar tot de kern komen. Ik vroeg hem of het om een hamburger verkoper ging. Daar mogen ze geen antwoord op geven anders “besmetten” ze de enquête. Maar welke van de twee ik het lekkerste vond kon nog net wel. Vriendin en ik waren unaniem fan van Burger King als er een burger gegeten werd. ‘Waarom?’ vroeg de jongen. Gezien wij bijna niets anders dan Engels spraken in huis kwam er “It just tastes beter” uit, want dat vinden wij ook en dit werd tijdens de rest van het gesprek met steeds meer enthousiasme geuit.
Een maand later liepen we door de stad. Je geloofd het niet, maar soms gaan die dingen zo. Je zit niet voor niets in de reclame en bent creatief. Er hing een poster aan het raam van ons favoriete hamburgertent. “It just tastes beter” in gele letters onder een sappige burger. We keken elkaar aan en moesten best een beetje lachen. Dit gelooft toch niemand was onze conclusie.
Ik heb de slogan nog even gegoogeld en kwam er achter dat ze regelmatig slogans verzinnen of laten verzinnen voor verschillende burgers en campagnes. Op Wikipedia staan er wel een paar. Deze staat er niet tussen maar zie ik zelf nog regelmatig terugkomen en moet dan steeds een beetje lachen.
Leuk artikel! Grappig om te lezen dat je de ‘marketeer’ aan de telefoon zo onder de duim had haha!
Dank! It takes a marketer to catch a marketer.